رسالت:
نظام ارائه خدمات سلامت در ایران بر پایه فلسفه مراقبتهای بهداشتی اولیه بنا نهاده شده است.
شاخصها حاکی از آن است که با گسترش نظام ارائه خدمات مبتنی بر فلسفه مراقبتهای بهداشتی اولیه و افزایش دسترسی مردم به خدمات، کشور ما دستاوردهای بزرگی داشته است.
بدیهی ست ارائه خدمات با این فلسفه نیازمند مدیریتی صحیح و چند جانبه میباشد.
مدیریت به معنای به کار گیری منابع برای دست یابی به اهداف است . منابع سرمایه ای و منابع مصرفی دو گروه اصلی تشکیل دهنده منابع هستند.
به بیان ساده تر برای دست یافتن به هر هدفی باید کاری انجام داد و برای انجام کار نیازمند منابع هستیم و خود کار یا فعالیت چیزی جز تعامل بین این منابع نیست.
مدیریت شبکه و ارتقا سلامت این رسالت مهم را عهده دار میباشد (مدیریت منابع برای ارائه خدمات سلامت در سطح یک )
اهداف :
1- استقرار ساختار شبکه و اجرای نظام تحول در سطح یک منطبق بر قانون توسعه ششم ، بر اساس آخرین بازنگریهای ابلاغ شده و استانداردهای موجود
2- توانمند سازی مدیران و کارکنان نظام سلامت در سطح یک
3- استقرار نظام ارجاع الکترونیک در جمعیت روستائی و شهرهای زیر بیست هزار نفر
4- استقرار نظام پایش ، ارزیابی عملکر و راستی آزمائی خدمات
شرح وظایف کلی :
-
* بررسی نیاز نیروی طرحی واحدهای مربوطه وارسال اعلام نیاز به معاونت بهداشتی در ابتدای هرماه و
-
توزیع نیروهای طرحی و ما با هماهنگی واحدهای مربوطه
-
* پوشش کشیک پزشکان و سایر نیروهای شاغل در اورژانس های مناطق تابعه
-
* بررسی نیازهای تعمیراتی و تجهیزاتی مراکز تابعه واعلام به معاونت بهداشتی وهماهنگی جهت
-
جایگزینی پزشک و مامای جانشین در مواقع مرخصی پزشک وماما به تعداد روزها*
-
تهیه و اجرای برنامه زمانبندی پایش عملکرد مراکزمجری برنامه پزشک خانواده باهماهنگی واحد *
-
نقلیه،بهداشت خانواده ، پیشگیری،اموردارویی وارسال پسخوراند به واحدهای پایش شده
-
* اعلام تغیرات و جابجایی های مربوط به برنامه پزشک خانواده به حسابداری جهت پرداخت حقوق
-
پوشش مراکز مجری پزشک خانواده به تعداد توسط پزشک جانشین وتوسط پزشک دوم مرکز وتوسط
-
پزشکان اورژانس و ماما جانشین در مواقع مرخصی ماماهای شاغل در برنامه
-
محاسبه جمعیت و کیلومتر مسافت های تحت پوشش تیم سلامت جهت محاسبه حقوق پزشک وماما شاغل در*
-
برنامه پزشک خانواده
-
*عقد قرارداد با داروخانه خصوصی جهت ارائه خدمات دارویی بیمارستان و کلینیک جهت ارائه خدمات
-
پاراکلینیکی و ویزیت
-
*تحویل فرمهای اطلاعاتی روستا از مراکز توسط کاردانها به واحد گسترش و کنترل نهایی فرمها و سپس ثبت
-
اطلاعات روستا و شهر در برنامه .HNIS
-
تحویل زیجهای حیاتی از مراکز وکنترل نهایی توسط کارشناسان واحد و تحویل به معاونت بهداشتی وثبت در *
-
برنامه وسپس تحویل زیجهای بروز شده از معاونت بهداشتی و تحویل به مراکز
-
* توزیع زیج حیاتی جدید به مراکز جهت ثبت اطلاعات جمعیتی و بروز کردن اطلاعات جمعیتی در برنامه
-
* فرخوان پزشکان جهت مراکز بدون پزشک مجری پزشک خانواده واستقرار پزشک در مرکز
-
* محاسبه جمعیت شهری و روستایی مراکز تابعه براساس اطلاعات جمعیتی اعلام شده و تفکیک گروهای
-
سنی
-
*بازدید مشترک واحد گسترش و بیمه خدمات درمانی جهت پایش پزشکان خانواده
-
* جمع آوری آمار ماهیانه و آمارسه ماهه مجری برنامه پزشک خاواده کنترل و بررسی ورفع اشکال آمار
-
جهت ثبت سیستم وارسال آمار از طریق ایمیل به معاونت بهداشتی
-
* اعلام روزانه عدم حضور پزشکان وماماهای شاغل در برنامه اداره بیمه خدمات درمانی
-
* تأمین نیروی انسانی جهت مراکز بهداشتی درمانی شهری روستایی و تابعه
-
* تأمین منابع, تجهیزات پزشکی و اداری, ساختمانی و نیروی انسانی لازم جهت مراکز
|